Fobia terhadap fungus


Asalamualaikum , 
Semua orang mesti ada something yang korang takut. dalam erti kata lain FOBIA.
Ada yang fobia benda-benda tajam, ketinggian etc.


Tapi , saya ni fobia pelik sikit. Dalam orangorang lain sibuk berfobia dengan darah , tinggi , jarum. Saya fobia pada fungus dan seluruh adikadiknya. Fungus ni kulat kan? Tak kisah lah samada Fungus , Bacteria atau moses. Bacteria memang hidupan seni yang kita tak nampak dengan naked eyes. Tapi Fungus kita boleh nampak kan? 


Contohnya , kalau kayu kena air , 2 3 hari siap! naik kulat ataupun kat pokok bila hujan. Tambah-tambah kat cendawan. Waduh waduh.. Saya tak tahu kenapa? Mungkin rasa takut tu mendominasi pemikiran padahal fungus tak buat apa-apa pun. Membahayakan ada la jugak macam affect kepada kulit kan? 


Time darjah 6 dulu , kena belajar bacteria2 ni , buat pulak experiment roti. MasyaAllah. dalam buku teks tu bersepah dengan gambar bakteria , kulat2 yang melingkar.. aduh , experiment roti tu pulak. Usah dikata.. tak nampak rupa roti dah! 


Mungkin saya fobia dari segi fizikal fungus tuh. Agak menggelikan. Tapi , mahu atau tak.. mereka juga ciptaan Allah :D Saya ada try jugak cari2 fobia kepada fungus ni :
  • Verminophobia- Fobia pada kuman
  • Spermatophobia or Spermophobia- Fobia pada kuman
  • Herpetophobia- Fobia pada reptilia, ataupun benda-benda yang merayap atau merangkak
  • Bacteriophobia- Fobia pada bakteria.
Porphyrophobia- Fobia pada warna unggu (yang ini saya tak fobia ^^)
P/s : nak share gambar fungus pun thinking twice . . haishh!

3 comments :

Huda Diaz said...

lepas ni kalau nak ugut Fahuna tak perbawa senjata, tori berkulat je cukup. haha :D

Fahuna said...

Huda Diaz : Haha , time tu mungkin acting berani. hihi :)

Si BuDaK KaChAk said...

owh...kantoi suda...nnt kalau rase2 nak rompak fahuna sy bwk fungus je la....hehehe