Kucing.


Asalamualaikum ,
Masa'ul khair :)

Hari saya nak cakap pasal kucing. Salah satu haiwan kesayangan Rasulullah :')

Saya pun suka kucing. Tapi tak sehebat kasih sayang Abu Hurairah terhadap seekor kucing. Ye , saya manusia lemah. Kadang-kadang tangan suka sangat cubit kucing. hihi :)
Kak , saya nak tanya , patut ke kita marah kalau kita tak bela kucing, lepastu kucing tu excrete & defecate depan rumah kita , atas kasut sekolah kite? 
Mesti kita rasa nak marah kan? Nak 'rimbuk' ja kucing-kucing tu! Tapi sedar tak yang kita persalahkan adalah kucing tu. Bukan TUAN KUCING. Kita manusia bila lahir , Allah bagi akal. Kucing ada otak tapi takdak akal. Syaitan ni cepat sangat cucuk jarum. Terbabas kita .. Hanyut dengan rasa marah..

Saya pun pernah rasa benda yang sama.. Kasut sekolah , kasut kerja ayah , selipar , depan rumah juga pernah jadi tempat perkumuhan sang kucing :D Tak terkecuali , saya pun marah jugak. Salah satu insidennya ialah.. Time form 2 . Pagi-2 tu dah terlewat ke sekolah. Pakai stokin , lepas tu masukkan kaki dalam kasut.. Tup! "Eh , awat basah nih?" Waktu tu , saya cuba acting cool dengan mengharapkan :

"Janganlah kucing kencing atas kasut nih!"

Namun , panas yang kusangka sampai petang.... Ya , kencing kucing! Aduh , tambah pulak haritu hari Ahad.. Ada perhimpunan.. Terpaksalah saya tukar kasut yang kotor sekurang-kurangnya bebas najis mutawasittah :) Marah pun marah. Tapi , ape buleh buat? Nasib badan :D

Untuk kes ni , kita tak payah lah marah kucing tu.. Kesian... Cuma , tuan kucing tu kena ada rasa tanggungjawab terhadap haiwan peliharaan dia. Kesian dekat orang lain.. kan3? Macam kita kecik-kecik dulu , kencing pun merata. Mak jugak yang basuh. Tapi mak tak marah kan? hee!

Sekian , wassalam.

3 comments :

P#eoniX said...

waaaa!!!!!teringat kat kucing haku.....

P#eoniX said...

mai singgah
http://pheonixcharlotte.blogspot.com/2012/03/sedih-ker-rindu.html

Fahuna said...

P#eoniX : Hee , suka kucing jugak ye :D mesti comel!~