Falling in love.


Assalamualaikum, 

Yayy, harini 31 Jan 2014. Dah habis bulan Januari. Cepat, kann? 


Saya nak share. Tadi, sempat search artikel untuk risalah pasal 'cinta'. Best gilaaa. Macam-macam yang saya dapat tahu pasal cinta cinta ni.

Saya ingat last usrah, Ustazah saya ada cakap, masa umur 16-17 ni kritikal. Dah mula rasa nak berkasih-kasih, bercinta-cinta dan etc. Perubahan hormon mungkin? Jadi, masa umur macamni, kita mula rasa nak bercouple, nak ada crush apa semua.

Tapi kan, cuba kita fikir. Kalau kita pernah couple, mesti future partner kita nanti mesti pernah couple jugak kan? Baru fair and square gitu. Ada satu artikel yang saya baca, dia cakap, orang yang pernah bercouple sebelum nikah ni macam 'barang secondhand' untuk husband/wife dia nanti. 

Feh, pedih. deep. menusuk kot.


Pedih-pedih pun, betul kan? Lagipun, belum tentu, boyfriend girlfriend kita tu akan jadi husband wife kita nanti kan? Pedulikan kalau orang pernah kata kita kolot, kita tak laku sebab tak pernah couple. Sebab, Allah is saving us for someone special.

Saya ada kawan yang pernah bercouple. Time dia couple, saya selalu dengar cerita yang best-best. Dapat kad, surat, chocolate, morning/night text. Peh, best kan ada orang care? Tapi, bila dia clash, kesan dia puih puih. (taktau nak habaq lagu mana).

Awak, kalau kita nak couple, cuba kita scan diri kita dulu. Kita ni dah ready ke? Kalau kita belum mampu sayang Allah, sayang Rasul, sayang mak ayah, sayang adik-adik, sayang family to the fullest, perlu ke kita sayangkan orang yang haram untuk kita?

Kalau kita sayang Allah, kita dapat pahala, best kan? Tapi, kalau kita sayang boyfriend/girlfriend, kita dapat dosa. Kenapa mesti kita sayang yang haram sedangkan yang halal sedia ada tak mampu? 

Awak ingat kan? Allah pernah janji, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Perempuan yang baik, untuk lelaki yang baik. Kita nak ke syurga, bukan ke neraka berdua.

Allah pernah pesan, 


"La taqrabu zinaa."


Jangan dekati zina. Sesungguhnya, zina itu perbuatan yang sangat keji. 


Apa-apa pun, take a deep breath. Jom kita muhasabah diri sama-sama. Insya-Allah. Oh ya, pernah dengar lagu See You di IPT tak? Haha, lagu ni comel sangat. Nak dengar tak? Nanti click link ni

Yang baik datang dari Allah, yang buruk atas kelemahan diri saya sendiri. Loves fillah.




No comments :